PRAG, 2013
PRAG
19. - 24. August 2013

Igen i år gik turen til Prag, denne gang var gruppen udvidet med Timm.

Vi kørte fra Kastrup MEGET tidligt om morgenen, og tog en af de første færger til Rostock. herfra kørte vi til Prag, hvortil vi heldigvis kom, så vi kunne nå at spise til aften på vores farvoritrestaurant U Zlaté Konvice, (Den gyldne Kande).

Vi boede på det samme hotel som sidste år. Det er stadig et fint og rent hotel, men standarten er faldet markant i restauranten; udvalget på morgenmadsbufféten er blevet ringere, og den mad vi fik i restauranten var uspiselig, så den røg tilbage til køkkenet! Men øllen er stadig god - hvis de da ikke var løbet tør for mørkt øl - som de også gjorde sidste år. Utroligt, at man i et ølland som Tjekkiet kan løbe tør for øl - dét er sgu trist!!!!

Da det var Timm's første besøg i Prag gik  tiden med sightseeing og shopping. Vi fik set nye attraktioner og bydele i Prag; en dag tog vi til den zoologiske have, hvortil vi nåede med Metro og en propfyldt bus. Haven har mange kvaliteter - blandet er der midt i Haven et naturligt 'bjerg', hvor bjerggeder har deres indelukke. Det var godt at, at de havde så meget plads, og at de kunne opføre sig naturligt ved at drøne op og ned af bjergsiden. Noget andet er flere voliére med rovfugle og fx storke, der er så store, at de kan flyve nogenlunde frit. Desværre havde rovfuglene travlt med at æde, så der var ikke meget flyv i dem.

Haven bærer stadig præg af de store oversvømmelser, Prag var udsat for i Juni, men der bliver ryddet op, og sat i stand. Skulle turen gå til Prag næste år, er Haven et gensyn værd!

At vi havnede i en for os ukendt bydel, skyldtes alene den grund, at Michael havde læst tjekkiske reklamer, og heri havde han set noget, som han næsten ikke kunne leve uden! Det var sjovt at se nye områder af byen, og Helle fandt en af hendes elskede kaffebarer.

Nye barer og restautanter blev det også til; Timm kender en gut i Prag, som tog med hen på Café Louvre for at spise til aften. Det er en kæmpe café fra ca. 1910, hvor de interllektuelle oprindeligt samledes, nu er det restaurant med rigtig god mad. Caféen er meget hyggelig, i parisisk caféstil, omend samtaleniveauet er meget højt. Kaffen tog vi på Café Slavia, som er en af de andre gamle interllektuelle caféer. Vladimir, som Timm's ven hedder, kunne fortælle mange interessante ting om Prag fra kommunismens tid, og hvordan hverdagen var for tjekkerne dengang. Han fortalte kort om opstanden, som førte til kommunismens fald, meget spændende.

En af dagene kørte vi til Český Krumlov i det sydlige Tjekkiet, som vi gerne ville se igen. Det var her, jeg langt om længe fik købt den karaffel, som jeg har været syg for at få siden mit første besøg i Prag. Her fandt jeg det 68 cm. høje krystalskrummel, der kommer til at gå under navnet Krumlov-Karaflen, og til en pris en trediedel billiger end i selve Prag!

Vi daskede rundt i den lille by, og fik noget godt at spise.

Turen til Prag var som vanlig sjov, hyggelig og afslappende!

Nu venter vores 10-års jubilæumstur i 2014 - fik du den Helle?

Klik her for at få dit eget GoMINIsite