BORNHOLM 2007
Bornholm
24. - 29. Juni 2007

For et par dage siden kom vi hjem fra en lille uge paa Bornholm – mange af jer har selv været der, så i ved, hvor hyggelig og charmerende ø’en er. Udover hyggen og charmen, fik vi i tilgift det mest fantastiske uvejr; det blæste med stormstyrke, regne piskede ned og træer væltede over vejene. Blandt andet spiste vi frokost på en restaurant, der hedder Kadeau, som ligger på vestkysten mellem Hasle og Rønne. Indgangen til selve restauranten, ligger direkte ud til Østersøen, hvor det stormede en halv pelikan, vi måtte kæmpe os ind. Inde i restauranten kunne vi se gæster ankomme til en dames runde fødselsdag. Så længe de gik i læ, sad hår og tøj perfekt. Lige så snart de drejede om hjørnet, fik de stormen og skumsprøjt lige i ansigtet. Flere hinkede et par gange tilbage, før de genvandt balancen og fik kæmpet sig ind ad døren. Hver gang døren gik op, fløj servietter rundt i lokalet og vaser og diverse væltede. Udenfor kæmpede flagstangen en brav kamp for ikke at knække.

Vores ophold på Bornholm startede egentlig paa Melsted Badehotel, hvor vi skulle have været i en uge. Melsted Badehotel skulle være noget af det ypperligste, som Bornholm har af hoteller. Vi var på Badehotellet i 2 dage, så havde vi fået nok. Vi kunne slet ikke genkende al den ros hotellet havde faaet i København, vi havde hørt meget og meget godt om det. I vores øjne er Melsted Badehotel utroligt godt markedsført – og utroligt kedeligt og skrabet. Det kan godt være, at man sover i en seng til 40.000 Kr., men hvad hjælper det, når værelserne er så små og skrabede, at der kun er plads til sengen? Der var ikke engang en elkedel, saa vi kunne lave en kop kaffe – den skulle bestilles i hovedbygningen (vi boede i et annex), ligesom alt andet skulle bestilles via hovedbygningen – skulle man bade og ville have et håndklaede med ned til stranden, kostede det 40,00 kr. Penge, penge, penge – optrækkeri!!!

Noget af det bedste ved at bo på hotel, er den lækre morgenbuffet!! På Melsted er det hele godt nok hjemmelavet, men aldrig er jeg blevet så skuffet over et hotels morgenmad!!! Hvor var det skrabet og beskedent – den fantastiske morgenmad, som ifølge hotellet selv er så og så fantastisk og giver energi til dagen, var så tarvelig, at det trodser enhver beskrivelse. Så kom der godt nok andre boller på suppen, på det hotel vi flyttede hen til. Det hele var måske ikke helt hjemmelavet, men der var et stort udvalg, og orkede man det, kunne man spise sig energi til flere dage. Hotel Romantik i Allinge kan varmt anbefales – både deres morgenbuffet og deres aftenkort!!!!!

Fru Petersen’s Café; en nedlagt skole, hvor indretning er en blanding af boheme, christiania-flipper og Fru Fernando Møghe og Misse. Det hele blandet godt sammen – dødhyggeligt. Men det bedste var den hjemmelavede kagebuffet, hvor der var alt: lagkager, skærekager, hjemmebagte boller og rigtig gammeldags kringle!!!! Det hele skyllet med kaffe, thé eller chokolade ….. ad libitum!!!!! Godt nok er vi på Vægtvogterne, men den dag glemte vi alt om points og fedtfattig mad – vi spiste ’behersket’ og nød det!!!!!

Hammershus var en fantastisk oplevelse, at se borgen yderst på klippen og i fantasien befolke borgen med herremand og riddere! Man skal komme tidligt, for der er et rend af tourister.

Melstedgaard. En gammel selvejergård, hvor de ældste dele er fra 1600-årene. Så gården står nu, er den ført tilbage til tiden omkring 1850'erne. Museet er et levende museeum, hvor besøgende kan følge med i stald- og markarbejde. Den dag vi var der, var der fyret op i gruekedlen og storvasken var igang. I køknet ved jernkomfuret var dersmagsprøver.

Erichsens Gård er et gammelt Rønne-hus fra 1806 , som i sine møblerede stuer og i sin have har bevaret et karakteristisk, borgerligt miljø fra sidste halvdel af 1800-årene. Den fine lille have eksempel på en provinshave fra midten af 1800-årene.
Klik her for at få dit eget GoMINIsite