PUERTO RICO, 2008
CARIBIEN 6. - 24. Januar 2008

PUERTO RICO, San Juan
19. - 24. Januar 2008

Efter en hel dag til havs, hvor vi som skrevet både så flyvefisk og delfiner, stod vi atter i San Juan.

Selve San Juan er ret moderne, med en stor lufthavn - der lå lige bag hotellet - og Caribiens største Krydstogthavn. En 6 sporet motorvej går tværs gennem det hele, så det er ikke noget problem at komme til de forskellige steder, og det er altid muligt at få en taxi.

Vi tog en taxi til hotellet i Isla Verde området. Vi måtte vente 3½ time på at få vores værelse. Hotellet var kort fortalt under al kritik, men det vil jeg ikke bruge krudt på!

Dagen efter ankomsten, tog vi en til en kæmpe Mall - Plaza Las Américas. Med over 200 forretninger samt tre varehuse på størrelse med Magasin, er det vist det største mall i Caribien.

Vi tod først og fremmest dertil for at købe en ekstra kuffert, da vi allerede havde betalt omkring 100 UDS i overvægt, og med to flyvninger foran os, kunne det betale sig med en ekstra kuffert.

Det var gigant-kæmpestort!!! Vi rendte rundt i flere timer, fór vild og gik i ring. Det var nu en sjov oplevelse at se den side af den amerikanske kultur. For ikke at tale om madkulturen - de æder godt nok meget junk!!!

Nå men vi fik vores kuffert, og tog tilbage til hotellet i højt solskin!

Dagen efter regnede det lidt, men vi troede, at ville være over i løbet af en time, så vi tog en taxi ind til det gamle San Juan for at lege tourister og tage billeder. Regnen, som vi troede ville vare en time, viste sig at være heldagsregn - det stod ned i lårfede stråler, og vandet flød i gaderne, selv når gaden gik opad!!! Vi tog derfor ind til den anden Mall, Plaza Carolina, hvor vi spiste frokost på et junkfood sted.

På tredie dagen skinnede solen og det var flot vejr. Peter ville på stranden, og jeg ville ind til San Juan, for at se og opleve det regnen forhindrede dagen før.

Den gamle bydel er meget charmerende, med gamle bygninger fra kolonitiden til moderne regeringsbygninger, og brostensbelagte gader. Det er et underligt sammensurium af flotte velholdte huse i klare farver, og misligholdte rønner, der set ud til at kunne falde sammen på kommando. Mange hyggelige pladser med springvand, der stadig er pakket ind i julepynt.

Grunden til at julepynten ikke er pillet ned, var at man var i gang med at fejre en religiøs fest for San Sebastian, hvor folk er i gaderne, fester og drikker. Desværre nåede vi ikke at opleve denne folkefest. I følge en taxichauffør, havde Ricky Martin optrådt ved festen.

På den yderste spids ligger fortet San Felipe del Morro, der ikke er videre spændende. Men på vejen til fortet, ligger den gamle kirkegård, som er et utroligt udstyrsstykke i fantastiske gravmægler i marmor og beton. Kæmpe Kristus-statuer blander sig med buster af afdøde og engle, flot og imponerende, og desværre ikke særligt velholdt, hvilket er en skam.

Den aften spiste vi på nabohottellet, Intercontinental, hvor vi fik en fantastisk middag i hotellets italienske restaurant. Det var så lækker mad og hotellet var så fedt - vi var lidt ærgelige over ikke at bo der, i stedet for vores øv-hotel.

Den sidste dag tilbragte vi på stranden, og om aftenen spiste vi igen på Intercontinental, denne gang i deres steakhouse, hvor vi fik de mest lækre bøffer. Også her oplevede vi amerikanere med dårlige manerere! Tsk tsk!!!

Tidligt op, ud i lufthavnen, for at flyve til Atlanta i USA, hvor vi skulle vente 5 timer på flyet til København.

Heldigvis har Peter et kort, så vi kunne komme ind i de forskellige lounges der er i Atlanta lufthavn. Vi tog på lounge-crawl og fik de 5 timer til at gå.

I starten så vi dem, men lagde egentlig ikke mærke til dem. Pludselig gik det op for os, at der var hundredevis af soldater i lufthavnen. Vi talte med et par stykker, som fortalte, at de var på vej tilbage til Irak efter en ferie. Atlanta bliver brugt som den lufthavn, hvor soldater fra hele USA kommer til, for at flyve til hvor de nu skal hen.

Tre fantastiske uger i Caribien var forbi - hjem til regn og kulde, brrrr!
Klik her for at få dit eget GoMINIsite